Demesmaeker benadrukt dat de belangrijkste oplossing om burgers tegen schadelijke uitlaatgassen te beschermen, in de eerste plaats bij strengere normen ligt. Zo blijkt uit de vergelijkende studie dat de VS ambitieuzere uitstootnormen heeft, zeker wat betreft stikstofoxiden (NOx). “En die strengere regels gelden daar zonder onderscheid voor benzine en diesel. Bovendien zijn er staten als Californië die nog striktere normen hebben”, weet Demesmaeker. “Daarom vind ik het erg jammer dat het Europees Parlement geen veto heeft gesteld tegen de afgezwakte normen voor uitstoot in reële rijomstandigheden. Alle technologie is immers beschikbaar om de Euro 6-norm voor diesel vandaag al te behalen, ook buiten het lab.” Die emissienorm is sinds eind 2013 in de Europese Unie van kracht voor nieuwe personenwagens.

Nood aan onafhankelijke controle

Ook op het vlak van implementatie en handhaving van de normen hinkt Europa duidelijk achterop. “Ik steun het pleidooi van de Milieucommissie voor een onafhankelijk Europees Agentschap, dat zelf controles kan uitvoeren en nationale toezichthouders kan controleren. Bovendien moet Europa meer inzetten op het testen van wagens tijdens gebruik, meer transparantie bieden over de wijze waarop de uitstoot wordt beperkt en geen flexibiliteit meer gunnen aan producenten om zelf hun regulator te kiezen.”

Als vicevoorzitter van de Dieselgate-onderzoekscommissie blijft Demesmaeker ook alles eraan doen om een duidelijk antwoord te bieden waarom er niet adequater en sneller werd gehandeld om de manifeste problemen aan te pakken en de bestaande regels te eerbiedigen. “Ik kan mij echter niet van de indruk ontdoen dat de betrokkenen elkaar indekken. De Europese elite sluit de rangen”, vreest hij. “En dat ten koste van onze volksgezondheid.”